HSP-Info.dk

Header Image  
                                                                                                                         Se også www.fitness-vitalitet.dk

1.3 Råd og tips

Mange har glæde af at forstå, om man fx er særligt sensitiv og eller introvert. De personlige anlæg dominerer omgangen med andre mennesker, og det kan give en række ubehagelige konsekvenser, når man ikke forstår det, som foregår.

Der er flere måder at tilgå en disposition som HSP/Introvert. Nogle får meget ud af at studere hjernes signalstoffer, der afspejler det sensitive sinds reaktion på stimuli. Andre er mere optagede af at arbejde med nærvær og selverkendelse og ser et potentiale i HSP og introversion. Nogle føler, at er med til at opdyrke en helt ny kultur. Og så er der selvfølgelig mange som bare lever med det og ofte uden de store problemer.

Men er der en tendens til, at man nogle gange føler sig sat udenfor og måske lidt trådt over tæerne, så er der forskellige tiltag, man kan forsøge sig med.

Er man hårdt ramt af sensitivitet/introversion skal der ofte laves ændringer i éns sociale og familiemæssige omgang. For det er muligt at mindske overstimuleringerne og de efterfølgende ubehag. De ærlige konsekvenser af denne indsigt, kan være smertefuld. Der skal ofte ofres en række faste forestillinger om nødvendigheden af en omfattende social aktivitet - men der er ingen vej uden om.

Meditation kan være en god hjælp - det giver ro og overblik. Lær at meditere, og afsæt tid til det, gerne hver morgen.

Meditationen kan hjælpe dig til at lære din komfortzone at kende - hvornår bliver du overstimuleret? Lær signalerne at kende, og prøv at få det kommunikeret ud til dine familie og omgivelser, hvordan du egentlig har det. Mange HSP/introverte går og skjuler og fortier deres situation, og det er kontraproduktivt. På den andne side kan det også være næsten umuligt at få ikke-sensitive til at forstå, hvad "der er galt med en".

1.0 Om at være HSP

2.1 Hvad kan en HSP/introvert gøre godt for sig selv?

2.2 Pas din søvn


Et lille tip: Naturen er fantastisk. Brug den så meget, som det overhovedet er muligt. Alt arbejde med jord på hænderne virker beroligende og centrerende.

Du må ikke betragte HSP/introversion som en sygdom - for det er det bestemt ikke - tværtimod. Nyd dine timer med dig selv, og lad være med at skamme dig over det!

Hold dig i form

Som HSP'er eller introvert kan man være udsat for et stort pres i det daglige.

Har man i mange år ikke været bevidst om ens disposition, kan der være meget stress forbundet med de daglige relationer til familie, kollegaer mfl. Derfor er det en rigtig god ide at holde sig i god form. Er man i form, er der langt større overskud til at modstå de psykiske nedture, mange HSP'er/introverte oplever.

God form handler både om den fysiske form (bevægelse, motion, afspænding, optræning), om god ernæring og god søvn. De tre områder hænger sammen og det er ret individuelt, hvad der passer til ens konstitution.

  • Læs om mere terapeutisk træning her.

    Plej din sjæl

    Mange danskere er utroligt gode til at få trænet kroppen. Der bliver løbet og løftet jern allevegne. Men sjælen, vores indre, personligheden trænger også til pleje. Denne pleje foregår nemmest i en religiøs sammenhæng. Det har alle dage været kirkernes opgave at sørge for den enkeltes åndelige vejledning og at give den nødvendige spirituelle stimulation.

    Hårdt ramte HSP'er/introverte kan opleve meget lidelse. Mange har et nærmest ikke-eksisterende forhold til Folkekirken, men rent historisk set har den kristne kirke været godt til at håndtere lidelse og smerte. For, som den kloge Wilfrid Stinissen skriver, så kan og vil Gud transformere lidelsen og smerten til en kærlig modenhed.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    og

  • 7.08 At finde en vej.
  • Om kropstræning for introverte/HSP'er.

    Copyright 2011-19 HSP-INFO.dk

  •